تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ 

     

    فورد ماستنگ باس ۴۲۹ مدل ۱۹۶۹

    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    فورد در ۱۹۶۹ تصمیم به توسعه یک پیشرانه قدرتمند همی «موتور دارای محفظه احترام نیم کره اي» برای شکست کرایسلر در نسکار گرفت. قوانین نسکار فورد را ملزم به فروش ۵۰۰ خودروی خیابانی با پیشرانه فوق به منظور اجازه ورود آن به رقابت ها می‌کرد. ماستنگ مدلی بود که برای این امر گزینش شد.

     

    پیشرانه غول آسای باس ۴۲۹ با سرسیلندر آلومینیومی و کاربراتور چهار دهانه هولی، در ترکیب با گیربگس ۴ سرعته دستی به راحتی بیش از ۵۰۰ اسب بخار خروجی ساخت کرده و به چرخ ها می فرستد. البته فورد برای فرار از مالیات بسیار سنگین، قدرت ساخت آن را ۳۷۵ اسب بخار اعلام کرد. باس ۴۲۹ از کمیاب ترین گونه هاي ماستنگ و یکی از ارزشمندترین خودروهای عضلانی هست. هیولایی که تصاحب آن یک چک صد هزار دلاری را می طلبد.

     

    پونتیاک GTO «۶۷-۱۹۶۴»
    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    جی تی او، نخستین تلاش پونتیاک به منظور عرضه کوپه اي خیابانی با عملکرد بالا و یکی از طراحی هاي ماندگار و زیبای دهه ۶۰ بود. این طرح در قالب پکیجی تقویتی برای مدل تمپست در نسخه هاي هاردتاپ، کوپه و کانورتیبل به بازار عرضه شد و در ۱۹۶۶ به مدلی مستقل بدل شد. مشخصات فنی جی تی او لیستی بسیار بلندبالا

     

    و گیج کننده را شامل می شد؛ طوری که کمتر اتومبیلی با نمونه دیگر نمونه باشد. مدل پایه با پیشرانه ۳۸۹ اینچ مکعبی کاربراتور چهار دهانه کارتر، گیربکس سه سرعته دستی با شیفتر هرست، اگزوزهای دوبل کرومی و آرم هاي بدنه با نشانه GTO می شد. گیربکس دو سرعته اتوماتیک ۳۰۰،

     

    دیفرانسیل کلاچدار و آپشن بسیار خاص Tri-Power نیز قابل دسترس بودند. Tri-Power آلبوم اي متشکل از ۳ کاربراتور دو دهانه روچستر بود که خروجی پیشرانه را تا ۳۴۸ اسب بخار ارتقا می داد.

     

    شلبی GT 350 «۱۹۶۵»

    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    نام کارول شلبی همواره با فورد گره خورده هست. جی تی ۳۵۰ تلاش فورد برای شکست شورولت کوروت در مسابقات بود؛ برنامه اي که در صورت موفقیت می توانست فروش ماستنگ را نیز دچار تحول کند. آلبوم کارول شلبی با کمال میل انجام این وظیفه را بر عهده گرفت. این خودروها با رنگ سفید ویمبلدون،

     

    گیربکس ۴ سرعته دستی، دیفرانسیل کلاچدار و پیشرانه ۲۸۹ اینچ مکعبی ۲۷۱ اسبی به شلبی سپرده می شد تا تغییراتی در سیستم تعلیق، ترمزها و افزایش خروجی تا ۳۰۶ اسب در آن ایجاد شود. در نسخه قوی تر R، این میزان تا رقم ۳۷۰ افزایش یافته بود. در جلسه نام گذاری محصول اخیر در دفتر مرکزی شلبی آمریکن، کارول شلبی از حاضران پرسید

     

    که فاصله آنجا تا نزدیک ترین تعمیرگاه چقدر هست؟ جواب ۳۵۰ فوت بود و بدین ترتیب نخستین ماستنگ ساخت شلبی، جی تی ۳۵۰ نام گرفت!

     

    شورولت کامارو ینکو «۶۹-۱۹۶۷»
    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    کامارو پاسخ مستقیم جنرال موتورز برای کسب سهمی از بازار پررونق فورد ماستنگ به شمار می رفت. برخلاف ماستنگ، فرزند کوچک شورولت فاقد هرگونه پیشرانه بالای ۴۰۰ اینچ مکعب بود. نمایندگی فروش ینکو در پنسیلوانیا با سفارش مستقیم خریدار، کامارو را با پیشرانه ۴۲۷ کوروت به حجم ۷٫۲ لیتر و ۴۵۰ اسب بخار تجهیز میکرد.

     

    این کاماروها در کنار شول ها، بیسکین ها و کوروت هاي ینکو ، با خط کشی مخصوص از دیگر همتایان خود متمایز می شدند. سفارش دادن این آلبوم، مبلغی به اندازه خرید یک کاماروی دیگر برای خریدار آب می‌خورد! از این رو سوپر کاماروهای دل ینکو، امروزه بسیار ارزشمند میباشند.

     

    شورولت شول ۱۹۷۰

    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    شول پکیجی تقویتی برای مدل مالیبو بود که از ۱۹۶۴ روی خط ساخت قرار گرفت. شول ۱۹۷۰ که دارای وجه اشتراکات زیادی با بیوک جی اس ایکس اسکای لارک هست، در فرم هاي گوناگون کوپه، سدان، کانورتیبل و وانت «ال کامینو» معرفی شد. تمامی این اتاق ها به جز مدل سدان با پیشرانه اخیر ۴۵۴ اینچ مکعبی قابل خرید بودند.

     

    میزان خروجی استاندارد این بلوک آلومینیومی غول پیکر ۳۶۰ اسب بخار اعلام شد که در نسخه سفارشی ls6 مجهز به سیستم COWI INDUCTION تا بیش از ۵۰۰ اسب بخار نیز ارتقا یافته بود. این برای نخستین بار بود که محصولی رده متوسط از شورولت پیشرانه اي قوی تر از کورت، برگ برنده جنرال موتورز در بازار خودروهای اسپرت داشت.

     

    داج چارجر «۱۹۶۹»

    چارجر با چراغ هاي مخفی و بدنه تنومند خود از افسانه اي ترین خودروهای عضلانی ساخت شده هست. نسل دوم آن در قالب پلت فرم مشترک با مدل کرنت «سری B کرایسلر» با بازه اي متنوع از پیشرانه ها که از ۲۲۵ اینچ مکعبی ۶ سیلندر مخصوص مصارف شهری آغاز شده و تا ۴۲۶ اینچ مکعبی همی با ۴۲۵ اسب بخار ادامه دارد،

     

    هر علاقه مندی را به وجد می آورد. افتخارات آن تنها به دوئل هاي خیابانی محدود نمیشود؛ در سال ۱۹۶۹ با معرفی نسخه آیرودینامیک دایتونا، که به منظور شرکت در رقابت هاي نسکار دچار تغییراتی اساسی در دماغه و اضافه شدن یک بال عقب شده بود، توانست از مرز حداکثر ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند.
    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    بیوک جی اس ۴۵۵ «۱۹۷۰»

    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    بیوک بعنوان یکی از زیرمجموعه هاي لوکس جنرال موتورز، فعالیت چندانی در بازار مسال کارها نداشت و از همین رو نسخه هاي قدرتمند مدلهای گوناگون را با پسوند گرن اسپرت یا جی اس به بازار معرفی میکرد. جی اس ۱۹۷۰ بر پایه کوپه اسکای لارک با پیشرانه ۴۵۵ اینچ مکعبی ۳۵۰ اسب بخاری عرضه می شد.

     

    آپشن گرانقیمت استیج وان با تعویض سرسیلندرها، میل سوپاپ و بهره گیری از کاربراتور چهار دهانه کوادراجت، خروجی را به ۳۶۰ اسب بخار و رقم گشتاور دیوانه کننده ۶۹۱ نیوتن متر میرساند. این میزان گشتاور بالاترین مقدار در بین خودروهای عضلانی کلاسیک هست که جی اس را در برابر محصولات همی کرایسلر نیز شکست ناپذیر می‌کرد!

     

    پلیموث همی کودا «۱۹۷۱»

    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    باراکودا، نام گونه اي از ماهی هاي اقیانوسی و همین طور کوپه اي اسپرت بود که در فاصله سال هاي ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ روی پلت فرم هاي A و E کرایسلر ساخت شدند. نسل اخیر آن در ۱۹۷۰ به صورت همزمان با تاج چلنجر در ۳ نسخه اقتصادی، لوکس و اسپرت عرضه شد که نمونه هاي اسپرت با نام کوتاه شده کودا شناخته می‌شوند.

     

    برخلاف چلنجر، تقاضا برای باراکودا بسیار پایین بود و امروزه بعضی نسخه هاي آن بسیار کلکسیونی محسوب شده و ارزش چند میلیون دلاری دارند. در سال ۱۹۷۱ تنها ۱۳ دستگاه کودا کانورتیبل مجهز به پیشرانه ۴۲۶ همی خط ساخت را ترک کردند که یکی از آن ها در سال ۲۰۱۴ به قیمت باور نکردنی ۳٫۵ میلیون دلار به فروش رسید.

     

    بیوک جی ان ایکس «۱۹۸۷»
    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    دهه ۸۰ میلادی مصادف بود با بحبوحه بحران سوختی و دوران افول خودروهای آمریکایی؛ با کاهش تعداد سیلندر و حجم پیشرانه ها و ابعاد کوچک تر ورق کاملا برگشت. بیوک در سال ۱۹۸۷ مدل گرندنشنال ایکس را معرفی کرد. تغییرات انجام شده در این کوپه ۶ سیلندر شامل اضافه شدن یک عدد توربوشارژر T3 گرت،

     

    سیستم اگزوز اخیر با مافلرهای دوبل، گیربکس ۲۰۰ هایدراماتیک بودند. خروجی پیشرانه با تغییرات انجام شده به ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر رسیده بود که جی ان ایکس ۳۰ هزار دلاری را قادر می ساخت تا در مسافت یک چهارم مایلی از پورشه ۹۳۰ و فراری اف ۴۰ نیز پیشی بگیرد! تمامی ۵۴۷ جی ان ایکس هاي ساخت شده با ترکیب رنگ بدنه مشکی و تودوزی فیلی رنگ کارخانه را ترک گفتند.

     

    کرایسلر ۳۰۰ سی «۱۹۵۷»
    تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

    سری ۳۰۰ کرایسلر و در رأس آن ها مدل سی، آلبوم اي از کوپه هاي لوکس و شکیل با پیشرانه هاي حجیم، بدنه جذاب و مملو از اجزای کرومی بودند. البته بنیانگذاران سبک خودروهای عضلانی، محصولاتی مثل الدزمبیل راکت ۸۸ یا هادسون هورنت کوپه بودند، بسیاری ۳۰۰ سی ۱۹۵۷ با پیشرانه همی ۳۹۲ سری فایرپاور با ۳۷۵ اسب بخار خروجی را نخستین عضلانی

     

    حقیقی میدانند. قدرت این کرایسلر در آپشنی بسیار ویژه با افزودن سیستم انژکتور بندیکس، به رقم ۳۹۰ هم می‌رسید. نیروی ساخت شده در این مدل توسط گیربکس سه سرعته اتوماتیک تورکفلایت به محور عقب منتقل می‌شود.

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت جالب و خواندنی محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.